SLIM-Ervaring

SLIM schoolleider in coronatijd

Een van de leerpunten uit de scholensluiting in maart en april vorig jaar (2020) is de rol van de schoolleider. Dat blijkt uit een artikel van Didactiefonline, ‘Lessen uit de lockdown’ (4 januari 2021). Maar hoe ben je een goede schoolleider?

Het onderzoek van Didactief laat zien dat de schoolleider in coronatijd nóg belangrijker is dan anders. Hij of zij is de aanjager van de innovaties die noodzakelijkerwijs plaatsvinden omdat het hele onderwijs door corona vanuit andere hoeken aangevlogen moet worden. Als schoolleiders helpen bij het vinden van oplossingen, is dit heel ondersteunend voor leerkrachten. Dat zorgt voor een werkbare situatie tijdens deze coronacrisis en voor daarna een goede voedingsbodem om als team verder te ontwikkelen en de geleerde lessen te blijven toepassen in de praktijk.

Respect en vertrouwen

De schoolleider kan meer dan anderen in de school bijdragen aan een sfeer waarin samen geleerd kan worden en samen gezocht wordt naar het beste voor leraren en leerlingen in coronatijd. Dat zorgt voor onderling respect en vertrouwen bij het team en het heeft een positief effect op de kwaliteit van het onderwijs. In de factsheet van thuisonderwijs Rotterdam van april (2020) tonen de schoolleiders zelf hun vertrouwen en respect in het lerende vermogen van hun teams. Zij vinden dat de creativiteit en flexibiliteit onder de leerkrachten tot positieve onderwijsinnovaties in de toekomst kunnen gaan leiden.

Goede voedingsbodem

Deze creativiteit en flexibiliteit zijn een goede voedingsbodem voor verder leren met elkaar.  

Voor schoolleiders is het van belang op om het samen leren voor te leven in hun team. Je kunt de professionalisering van het team promoten, ondersteunen en hier zelf deel aan nemen. De schoolleider als deelnemer bij innovaties is echt een pre. Het blijkt uit onderzoek een grote succesfactor te zijn.

Hulp nodig bij je SLIM-aanpak?

De SLIM-aanpak van Driestar onderwijsadvies sluit naadloos aan bij de aandachtspunten die in deze coronatijd naar voren zijn gekomen. Als eerste is dat natuurlijk het Samen Leren, maar ook de ondersteuning bij het Innoveren op Maat geeft mogelijkheid om juist nu aan alle leerlingen het juiste onderwijs te blijven bieden. Dat gaat niet vanzelf, en vereist vaak extra aandacht. Heb je hier hulp bij nodig of wil je er gewoon eens over doorpraten? Dat kan altijd! Neem contact op met Alette Pouwelse.